fredag 16 mars 2012

På besök i Ensamhetens boning




Havet gallskriker emot mig. Jag har kommit för långt.
Vänd tillbaka! Du har överträtt världens yttersta rand!
”Men friheten är ju till just för mig?”, svarar jag de våldsamma, becksvarta vågorna
”Nå, så om det är din övertygelse, lyssna då på vår stormande tystnad, men lyssna med hela din själ.”

Avvaktande ser jag på tallens grenverk som oroligt slits upp och ner till tonerna av Valkyrieritten. Friheten talar sanning. Men jag förstår den inte. Jag förstår livets verkningar. Men inte detta. Solen lyser endast med sin frånvaro.
Hjärtat vajar i takt med tallgrenarna, medan firmamentet med nattens inträde överträffar vågornas färg, men inte heller Oxen med sitt samlade, i Kosmos mest glesbebyggda grannskap, förmår att lugna mig.
Frihetens väktare förstår mer än jag. Ensamheten är ett tempel ingen får träda in i. Det är Gud själv. Och Gud är ett vidunder. Jag har inte förstått, att man inte kan besöka Hans boning. Men där ligger jag, och jag är inte ensam, för här finns inget att vara ensam ifrån.
Vågorna och brodern som sätter dem i rörelse utropar igen: ”Har du inte förstått”? Här kan ingen vara ensam!”
Och ensamheten skriker till slut sitt rätta namn, rakt ut i natten. Jag lyssnar. Här finns Ingenting. Och det äter upp mig, långsamt, likt den gigantiska orm som inte brådskar med sitt byte.

Jag knyter samman mina händer, riktar mig mot havet, och jag ber en bön:
Lås in mig igen, i människovärldens ljuva oväsen, så att jag får vara ifred!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar